woensdag 12 december 2012

kort de stand van zaken

Tijdens de najaarsbijeenkomst van de Pachtersbond op 1 december 2011 heb ik mijzelf voor mogen stellen. Ondertussen zijn we dus een jaar verder, wat is er gebeurd?

* de achtergronden en ontwikkeling van Kampereiland zijn onderzocht, rapporten lezen, interviews afnemen, erfnummers bestuderen (de geschiedenis beschrijving hierin is erg goed, bijzonder om te lezen dat erfnummer 92 modelhoeve is geweest voor de boterbereiding, al in 1880). Ik heb het samengebracht in een intern rapport dat later gebruikt wordt voor een publicatie over de ontwikkelingen op Kampereiland

* wetenschappelijke achtergronden bestuderen en inpassen in een onderzoeksvoorstel voor de Wageningen Universiteit

* met de accountantskantoren Alfa, BakerTillyBerk en Countus de monitoring organiseren en verwerken

* uitwerken van de enquete / interview

Het gaat mij eigenlijk niet hard genoeg. Maar ik moet ook niet te streng zijn voor mijzelf: ik moet ook nog andere dingen doen (lesgeven, projecten) en kan er dus niet meer dan ruim 2 dagen per week aan besteden.
En, belangrijker nog, een promotieonderzoek is een opleiding tot onderzoeker, dus het is niet gek dat het af en toe moeilijk is en dat ik het een tweede keer wellicht sneller zou doen of sneller zou begrijpen.

Op dit moment ben ik nog volop bezig om de vragenlijsten op te stellen en te maken. Maken, bespreken, wijzigen, testen, wijzigen, bespreken en dat nog een aantal rondes. Ik hoop dat de enquete eind januari uitgezet is en ik dan ook met de interviews kan beginnen.
De enquete is bedoeld om 'feiten' te achterhalen, die dan vervolgens onderzoekbaar zijn in een wetenschappelijke verwerking.
Het interview is bedoeld om de achterliggende verklaringen te achterhalen: wat zijn de redenen achter bepaalde verbanden. Informatie die niet uit de enquete te halen is.

Interviews zijn natuurlijk meer tijdrovend, ik ga proberen er zoveel mogelijk te doen.
Ook deze moeten heel goed voorbereid zijn om de antwoorden te kunnen verwerken.

De eerste uitkomsten van de monitoring zijn ondertussen besproken en daarbij is ook bekeken welke cijfers gebruikt kunnen worden om een representatief gemiddelde te krijgen, hier werken we ondertussen aan door.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten