woensdag 12 december 2012

Enquete maken: toch iets ingewikkelder dan een paar vragen stellen

In mijn optimisme heb ik gedacht dat ik eind dit jaar (dus nu...) al volop bezig zou zijn met mijn enquete en interviews.

Het maken van de enquete blijkt echter toch iets meer tijd te kosten dan ik gedacht had...
Waar ik het onderzoeksvoorstel een hele klus vond is dit er een die nog een stapje dieper gaat.
Het is ook niet verwonderlijk eigenlijk. Natuurlijk heb ik een schema opgesteld welke relaties ik zie en waar ik dus vragen over wil stellen. Maar dan. Hoe maak je een vraag die

1 door de mensen die hem in moeten vullen goed te begrijpen is
2 eigenlijk maar op een manier begrepen kan worden
3 die zo is dat eventuele verschillen tussen de mensen die hem invullen ook echt duidelijk worden
4 dat de vragen niet naar een bepaald antwoord toe leiden
5 die ook nog een beetje 'leuk' is om in te vullen
6 die zo opgezet is dat de antwoorden verwerkbaar zijn in de analyse

Een zware klus moet ik zeggen, ook leuk om te doen, zeker. Maar het valt me stiekem toch wel tegen hoe moeilijk dit is.

Stap voor stap de goede kant uit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten