woensdag 12 december 2012

Introductie van het onderzoek


12 mei 2012, IJsseldeltadag. Op de fiets door het mooie Kampereiland, weids landschap, een oud landschap, en toch ook wel modern. Prachtige sloten met glashelder water en een mooi planten en dierenleven. Vers gemaaid gras, koeien in de wei.

Ik stap af bij een weiland vol koeien en nieuwsgierig als ze zijn komen ze mijn kant op, vooral als ik het loeien van een koe naboots. Al snel komen de dames in een halve cirkel bij mij staan. Nieuwsgierig en een beetje bang tegelijk. Ze zijn rustig genoeg om een foto te kunnen maken: koeien op het Kampereiland onder een mooie Hollandse wolkenlucht.

Een mooi gebied, dat is zeker. Ook een gebied met melkveehouders die hier hun inkomen willen verdienen. Een gebied waar Natura2000 gebieden strak tegenaan liggen. Prachtig die zeearend die hier broedt, dat is genieten. Maar als je je bedrijf wilt ontwikkelen betekent het wel een 'uitdaging'.

Hoe gaan ondernemers hier mee om, hoe zien zij hun ontwikkelruimte in een gebied dat een nationaal landschap is, waar vanuit Kampen diverse wensen geuit worden: verduurzamen, verbreden, verdiepen: maar hoe doe je dat in de praktijk? Vanuit adviseur of verpachter is het misschien makkelijk praten, hoe doen de ondernemers dat? Zien ze ruimte, welke ruimte, ziet de een meer ruimte dan de ander, waar komt dat dan door?

Met mijn promotieonderzoek hoop ik hier meer over te ontdekken.

Ik hoop zo bij te kunnen dragen vanuit mijn rol als onderzoeker aan een toekomst voor Kampereiland waar agrarisch ondernemers een in komen kunnen (blijven) verdienen.

Ron Methorst


Geen opmerkingen:

Een reactie posten