dinsdag 18 december 2012

Bijdrage aan toekomstgericht beleid op Kampereiland e.o.


Vandaag heb ik weer contact gehad met de Pachtersbond over het onderzoek.
Een prettig gesprek, ik merk daarin dat we elkaar goed verstaan.

 
De Pachtersbond merkt dat het voor hen steeds belangrijker is om vanuit een toekomstvisie te werken. Hoe willen we dat Kampereiland er op de lange termijn uit ziet? Hoe ziet een toekomstgericht beleid er dan uit?

Om hier een goed antwoord op te kunnen geven is informatie van groot belang. Wat speelt er en hoe ontwikkelen de bedrijven zich? Welke mogelijkheden zien de ondernemers op Kampereiland en wat helpt hen om die mogelijkheden ook te realiseren?

Mijn promotiestudie levert een belangrijke input aan die informatie en daar ben ik blij mee. Als ‘eenzame onderzoeker’ is het toch prettig dat de resultaten breder toepasbaar zijn.

 Ook goed is dat ik een onafhankelijke positie heb als onderzoeker vanuit CAH Vilentum Dronten en Wageningen Universiteit. Natuurlijk heb ik ‘boerenbloed’ als boerenkleinzoon en ben ik daardoor gericht op het belang van goed draaiende boerenbedrijven.

Dat is ook een deel van mijn motivatie en vandaar ook de kernvraag van het onderzoek: hoe ziet de boer zelf de ontwikkeling van zijn bedrijf. Niet wat willen anderen, maar wat ziet de boer zelf. Ik hoop zo bij te kunnen dragen aan een beter begrip voor de positie van de boer in het gebied.

Dat boeren onderdeel zijn van die toekomst staat voor mij als een paal boven water. Het zijn de boeren die het Kampereiland gevormd hebben en dat zullen ze ook blijven doen.

Op naar een toekomstgericht beleid voor boeren op Kampereiland!
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten